Wat is Centered Riding?
Centered Riding methode is ontwikkeld door Sally Swift in 1975. Zij ontwikkelde deze methode origineel met 4 basics: zachte ogen, blokken bouwen, ademhaling en centreren. Deze basics zijn verzameld uit verschillende lichaams bewustwordings technieken zoals Tai-Chi, Alexander Techniek, kennis van anatomie van de mens en het paard, balans en beweging en leren begrijpen hoe het verstand je lichaam beïnvloed en hoe je lichaam je paard beïnvloed.
Centered Riding is geen discipline binnen de paardensport. Het een methode waar elke ruiter ongeacht de discipline baat bij kan hebben. Het doel bij Centered Riding is een betere zelfbeheersing door een betere bewustwording van je lichaam, je bewegingen en de bewegingen van je paard. Door het verbeteren van je houding, de onafhankelijkheid van je zit en je balans zal je merken dat de communicatie met je paard beter kan verlopen.
Waarom vind ik Centered Riding belangrijk?
Voor ik bezig was met Centered Riding heb ik mij vooral gefocust op natural horsemanship en academische dressuur. Hierdoor was ik al geruime tijd bezig met mijn paarden eerst vanop de grond alle oefeningen aan het leren. Maar toen ik de oefeningen vanuit het zadel vroeg verloor ik vaak de kwaliteit van mijn oefeningen. Ik wist heel goed welke beweging ik van mijn paard verwachtte maar ik verstond nog niet hoe ik deze beweging van mijn paard kon vragen en niet in zijn weg te gaan zitten bij deze oefeningen.
Voor mij was Centered Riding de missing link tussen een oefening begrijpen en deze te kunnen vragen aan mijn paard.
In het begin is Centered Riding leren hoe je kan toestaan dat je paard je beweegt. Om zo de natuurlijke kwaliteiten die je paard heeft in zijn verschillende gangen naar boven te laten komen. Stel je maar eens voor dat je de hele tijd rondwandeld met een rugzak die je af en toe een por geeft, niet pijnlijk maar je kan je voorstellen dat je na een tijdje niet zo soepel meer zal wandelen omdat je verwacht dat er wel ergens weer een por zit aan te komen. Hierbij is het voor mij wel belangrijk om te vermelden dat dit ook niet wil zeggen dat we ons zo hard mogelijk tegen het paard gaan aanklemmen zoals sommige ruiters al van jongs af aan leren te doen. Ik vind het namelijk niet logisch dat je stil wil gaan zitten op iets wat beweegt. Lijkt het niet een stuk logischer om mee te beweging met je paard om het er zo te doen uitzien dat je volledig stil zit?
Eens je goed mee kan zitten met je paard kan je beginnen met verstaan wat er eigenlijk aan de hand is onder jou. Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar de timing van de achterbenen. Dit vind ik persoonlijk zeer handig bij het volgende stapje. Namelijk het gaan beïnvloeden van je paard door je zit, beweging of balans te gaan aanpassen. Als we terug denken aan de timing van de achterbenen die bewegen: Als je je hulpen hierop gaat timen zie je vaak een veel groter effect van je hulpen. Hiermee bedoel ik dan dat de hulp gegeven wordt op het moment dat een van de achterbenen net van de grond vertrekt. Logischerwijs is een been dat in de lucht hangt veel beïnvloedbaarder dan een been dat op de grond staat.
Het belangrijkste bij deze stappen is dat eerst de basis goed moet zitten. Je kan niet verwachten van een paard dat geleerd heeft van het verlies van balans te negeren dat het direct zal reageren als je met je balanspunt te verleggen bijvoorbeeld een wending wil rijden. Het kost vaak tijd en geduld om dit samen met je paard op te pikken.
Nog iets wat voor mij hierbij belangrijk is dat je altijd start met je primaire hulp namelijk je zit. Dit is voor mij de primaire hulp omdat deze sowieso altijd aanwezig is bij het rijden. Je been, je teugeldruk, de druk van je bit, je zweep, … zijn zaken die je kan weghalen of stoppen. Dit zijn dus de secundaire hulpen. Begin steeds met het lichtste en dus je primaire hulp dit is uiteindelijk ook de hulp waarvan je wilt dat je paard direct verstaat wat je bedoelt. Aangezien Centered Riding ook rekening houdt met de biomechanica van het paard zijn deze hulpen ook vaak logisch voor onze paarden. Verstaat je paard deze hulp toch niet direct of heeft hij geleerd van deze te negeren dan ga je je primaire hulp gaan versterken met je secundaire hulpen. Zo bouw je je hulpen op een rustige en logische manier op en geef je je paard de kans om te begrijpen wat je bedoelt. Ik blijf er ook steeds bij dat fouten maken mag. Dit geeft jou en je paard de kans om iets te leren. Wordt daarom ook niet boos als je paard een fout maakt maar zie het als een leerkans voor jullie beiden. Als je rustig blijft kan je vaak met je secundaire hulpen ook gewoon uitleggen wat je wel bedoelde en zo je communicatie voor de volgende keer verduidelijken.






